Broen blev bygget som en del af jernbanen mellem Horsens og Bryrup, og turen blev kendt som "Danmarks smukkeste jernbane"
Den røde stålgitterbro var Nordens højeste af sin slags med en højde over vandspejlet på 13,5 m og en længde på 50 meter, da den blev bygget i 1899
I 1929 skulle smalsporsbanen udvides til normalspor på 1,4 m, og i stedet for at hæve broen valgte man at bygge en dæmning hen over den og placere de nye spor herpå.
Selv om jernbanedriften blev indstillet i 60'er, så skulle det tage næsten 50år, før man fritlagde og renoverede broen i 2014
Herved skabte man så et yderst velbesøgt udflugtsmål
Gåturen fra P-pladsen er på 300 m asfalteret sti, så også kørstole kan deltage
Nedstrøms for broen er der her etableret et vadested for det beredne publikum
Set fra opstrøms side i det fine solskin er broen et imponerende syn
Og fra den anden side i modlys og nedefra også flot
Så er jeg klar til at tage broens 50 meter i brug
På tilbagevejen bør man gøre holdt på midten og nyde synet af den smukke Gudenå
Starten af broen igen, i baggrunden skimtes madpakke shelteret med informationstavler
Værket åbnede i 1924 som svar på den mangel på kul og olie, som verdenskrigen havde skabt
Værket sender stadigvæk 1,8 mill. kilowatt-timer ud på nettet om året med en nominel max. ydelse på ca. 700 kw/t
Én kilometer længere nede af vejen er der en lille P-plads som kunne være næste stop
Turen fra P-pladsen til kraftværket er ca ½ km lang og går langs med fødevandskanalen
Selve bygningen fremstår som flot vedligeholdt, også her fra bagsiden
Og set forfra er bygningen ikke mindre end imponerende
Den ene af de to vandrette dobbelte Francis turbiner, som blev taget ud af drift og erstattet af en lodret Kaplan turbine, som er mindre vandkrævende og med højere ydelse
Til top